قوانین مربوط به رعایت استانداردهای پوشش

تناسب پوشش ظاهری با شئونات اسلامی، اداری و رعایت قوانین پوشش به شرح زیر می باشد:

پوشش :

 

  • آقایان: روپوش سفید ضخیم ، گشاد و بلند ، شلوار گشاد ، جوراب و کفش مناسب

 

  • خانم ها: روپوش سفید و ضخیم، گشاد و بلند، شلوار گشاد، جوراب و کفش مناسب ، مقنعه بلند

 

  • استفاده از روپوش و شلوار تنگ و چسبان و نپوشیدن جوراب ممنوع می باشد

 

  • روپوش باید بلند و در حد زانو باشد و دکمه های روپوش درتمام مدت حضور در محیط بیمارستان بطور کامل بسته باشد

 

  • در مورد آقایان استفاده از تی شرت های حاوی تصاویر و یا کلمات نامناسب، ناهمخوان با عرف جامعه و لباس های ورزشی ممنوع است

 

  • استفاده از کارت شناسایی معتبر عکس دار (تگ) حاوی حرف اول نام، نام خانوادگی و عنوان در تمام مدت حضور الزامی می باشد

 

  • استفاده از هرگونه وسایل آرایشی و زیورآلات از جمله انگشتر، النگو، دستبند (بجز حلقه ازدواج) در محیط بیمارستان ممنوع می باشد

 

  • استفاده از ادکلن و عطرها با بوی تند وحساسیت زا در محیط بیمارستان ممنوع می باشد

 

  • کفش ها باید راحت، تمیز و قابل شستشو باشد و حتمأ جلو بسته باشد

 

  • کفش ها نباید پاشنه بلند باشد و هنگام راه رفتن تولید صدا کند

 

  • استفاده از دمپایی در کلیه ساعات شبانه روز در بیمارستان ممنوع می باشد

 

رفتار :

 

  • استعمال سیگار ممنوع می باشد

 

  • صحبت کردن به آرامی و باادب باشد

 

  • از بحث کردن با همکاران و شوخی های نامناسب و خندیدن با صدای بلند در محیط بیمارستان باید خودداری شود

 

  • افرادی که رعایت اصول را ننمایند ابتدا تذکر شفاهی و سپس تذکر کتبی و در صورت اصرار بر انجام تخلف به کمیته انظباطی معرفی خواهند شد

واحد امور اداری و مالی

مقررات مربوط به مرخصی استعلاجی( با توجه به ماده 84 تبصره 2 مدیریت خدمات کشوری)

 

  • کارمندان دستگاه های اجرایی طبق گواهی و تایید پزشک معتمد حداکثر از 4 ماه مرخصی استعلاجی در سال می توانند استفاده نمایند، بیماریهای صعب العلاج به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از محدودیت زمانی مذکور مستثنی می باشد و مقررات مربوط در آیین نامه این فصل پیش بینی می گردد

تبصره : مشمولین مقررات قانون تامین اجتماعی از نـظر استفاده از مرخـصی استعلاجی تابـع همان مقررات می باشند.

مقررات مربوط  به مرخصی استحقاقی و بدون حقوق( با توجه به ماده 84 قانون مدیریت خدمات کشوری)

کارمندان دستگاه های اجرایی سالی 30 روز حق مرخصی کاری با استفاده از حقوق و مزایای مربوط را دارند، حداکثر نیمی از مرخصی کارمندان در هر سال قابل ذخیره شدن است.

پرسنل قراردادی در طول سال تنها یک ماه حق استفاده از مرخصی بدون حقوق را دارند با رعایت قانون و مقررات ذکر شده همانند پرسنل رسمی و پیمانی ( از ابتدای قرارداد فروردین ماه تا پایان اسفند ماه)  و حداکثر استفاده از مرخصی بدون حقوق در طول خدمت بمدت سه سال می باشد

 مقررات مربوط به حضور و غیاب :

 

  • استفاده از نرم افزار کیمیا زیر نظر مسئول بخش / واحد

 

  • ساعت کار کارکنان شاغل در بیمارستان چمران در شیفت صبح 15/14-15/7 عصر بصورت 15/20-15/13 وشب نیز بصورت15/8-15/19                    

مقررات مربوط به غیبت پرسنل :

 

  • در صورت عدم حضور کارکنان در محل کار و غیبت غیر موجه شخص کارمند موظف است دلایل غیبت خود را به مسئول مربوطه گزارش نموده تا  پس از بررسی و ارجاع به کارگزینی بیمارستان و مسئول امور اداری تصمیمات لازم اتخاذ گردد.

 

  • در صورت تکرار تخلف (غیبت)، گزارش غیبت جهت پیگیری به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات کارکنان دانشگاه ارسال می گردد.

 

  • مقررات مربوط به پاس ساعتی

 

  • کارکنان شاغل حق استفاده از پاس ساعتی در صورت ضرورت در طول شیفت کاری را دارند لذا می بایست درخواست مرخصی ساعتی خود را در دو برگ نوشته و بعد از موافقت مسئولین نسبت به ثبت مرخصی در سیستم تایمکس به صورت ذیل اقدام نمایند.

 

  • یک نسخه تحویل کاربران تایمکس  واحد مربوطه و نسخه دیگر را هنگام خروج تحویل انتظامات درب ورودی نمایند.

 

  • ثبت مرخصی ساعتی شخصی در سیستم تایمکس (توسط پرسنل)با مراجعه به سامانه حضور و غیاب کیمیا و ثبت درخواست مرخصی ساعتی

قوانین مربوط به حقوق و مزایا:

پرداخت حقوق و مزایای تمامی کارکنان بیمارستان براساس نظام هماهنگ مدیریت خدمات کشوری می باشد.

قوانین مربوط به پاداش و اضافه کار:

 

  • قوانین پـاداش مربوط می شود به ارائه خدمـات ارزنده، ابداع و اختراعاتی که کارکنـان در بیمارستان انجام می دهند یا در قبال پیشنهادات برتر و سازنده جهت الگوی مصرف، بهینه سازی درآمدها و... به کارکنان پرداخت می شود.

 

  • اضافه کار: پرداخت اضافه کار در قبال کار اضافی بوده که پس از اخذ ساعات اضافی به عبارتی مازاد بر موظفی کارکنان از واحد تایمکس صورت می پذیرد و هر ماه بر اساس کارکرد کارکنان پرداخت می گردد.

 

  • حداکثر میزان اضافه کار کارکنان اداری 175 ساعت در ماه می باشد و در کارکنان پرستاری با توجه به قانون ارتقای بهره وری 160 ساعت در ماه می باشد.

 

  • محاسبات ساعات اضافه کار براساس قوانین مربوط توسط امور مالی بیمارستان انجام می گردد.

روند ارتقای شغلی:

مطابق بخشنامه کشوری مسیر ارتقای شغلی کارکنان پرسنل در ابتدا استخدام دارای رتبه مقدماتی می باشند .

 

  • ارتقای رتبه از مقدماتی به پایه برای پرسنل با مدرک تحصیلی دیپلم و فوق دیپلم نیاز به 8سال سابقه و 300 ساعت آموزش و جهت پرسنل با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر 6سال سابقه و 300 ساعت آموزش می باشد.

 

  • ارتقای رتبه از پایه به ارشد برای پرسنل با مدرک تحصیلی دیپلم و فوق دیپلم نیاز به 20سال سابقه و 250 ساعت آموزش و جهت پرسنل با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر 12 سال سابقه و 250 ساعت آموزش می باشد.

 

  • ارتقای رتبه از ارشد به خبره برای پرسنل با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر نیاز به 18 سال سابقه و 250 ساعت آموزش می باشد.

 

 

  • ارتقای رتبه از خبره به عالی برای پرسنل با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر نیاز به 24 سال سابقه و 150 ساعت آموزش می باشد.

 

 

امکانات رفاهی

 

  • سرویس ایاب وذهاب:این بیمارستان جهت تمامی نقاط شهردارای سرویس رفت وآمد می باشد.

 

  • تسهیلات قرض الحسنه: کلیه پرسنل می توانند عضو صندوق قرض الحسنه گردیده و از تسهیلات آن استفاده نمایند.

 

  • اردوهای سیاحتی، زیارتی: معرفی پرسنل واجد شرایط جهت استفاده از برنامه های سیاحتی و زیارتی به دفاتر معرفی شده از طرف دانشگاه

 

  • تسهیلات بانکی: معرفی پرسنل به مؤسسات مالی و اعتباری معرفی شده از طرف دانشگاه جهت استفاده از تسهیلات بانکی

 

واحد فناوری و اطلاعات

واحد فناوری اطلاعات بیمارستان شهید دکتر چمران سعی بر آن دارد تا با استفاده از تکنولوژی روز دنیای فناوری اطلاعات و ارائه این نوع خدمات به صورت مدیریت شده به تمامی افراد، اعم از کارکنان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان، امکانات بهتری را برای ایشان فراهم نماید تا متصدیان ارتقای سلامت جامعه قادر باشند، خدمات با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر را به هموطنان عزیز ارائه دهند.

اساس این طرح ها ایجاد دسترسی به دنیای مجازی برای کاربران ، ایجاد شبکه LAN در تمام واحدها و ایجاد ارتباطات بین واحدها و سپس برقراری استانداردهای لازم در واحدها که امکان دسترسی های مدیریت شده و امن برای تمام کاربران را فراهم می آورد بدست می آید.

عمده ترین وظایف این واحد شامل :

 

    • برنامه ریزی در جهت آموزش کل پرسنل بیمارستان و اعلام آن به مدیریت

.

 

  • آموزش موردی به پرسنل در بخشها و واحدها .

 

  • ارتباط بین بیمارستان و تیم نرم افزار در مورد خواسته ها و نیازهای مجموعه.

 

  • اعلام گزارش خرابی و نقص به شرکت پشتیبان و پی گیری رفع آن از طریق مدیر پشتیبانی شرکت.

 

  • نیاز سنجی سخت افزار مورد نیاز و پیگیری آن.

 

    • تهیه پشتیبان از بانکهای اطلاعاتی نرم افزار 

HIS.

 

    • تغییر و تعریف اطلاعات اصلی آن بیمارستان

.

 

واحد فیزیوتراپی

بیمارستان شهید چمران شیراز شامل بخش های فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتار درمانی و ارتز و پروتز می باشد که به ارائه خدمات به بیماران می پردازد.

نحوه ارائه خدمت :

پذیرش بیماران در شیفت صبح انجام می شود. بیمارستان چمران طرف قرارداد با بیمه های اجتماعی، خدمات درمانی، روستایی، کمیته و ارتش و سایر اقشار می باشد. تنها بیمه تامین اجتماعی و ارتش با گفتار درمانی قرارداد دارند. هزینه کاردرمانی آزاد می باشد. هزینه بیماران حوادث ترافیکی تا دوماه رایگان می باشد. (در صورت مدارک لازم داشتن کروکی تائید شده)

فیزیوتراپی، شاخه ای از پزشکی است که در آن برای توانبخشی بیماران از عوامل فیزیکی مثل گرما، سرما، الکتریسیته، نور و عوامل مکانیکی و ورزش استفاده می شود.

اهداف فیزیوتراپی :

فیزیوتراپیست با به حداقل رساندن عوارض بیماریها و درمان بیماریها و نیز از بین بردن عوامل محدود کننده و ناتوان کننده در جهت مستقل نمودن بیمار در طول زندگی تلاش و به طور خلاصه هدف فیزیوتراپی مستقل نمودن بیمار در طول زندگی می باشد.

اهداف درمان فیزیوتراپی :

    اهداف درمان فیزیوتراپی بر حسب نوع بیماری شدت آن و امکانات موجود در بخش و عوامل دیگر به دو دسته عمده تقسیم می شود :

 

  • اهداف مقطعی یا کوتاه مدت

 

  • اهداف دراز مدت

 

واحد آموزش کارکنان

این واحد به منظور استقرار و ارتقای سطح دانش و آگاهی بیماران ، مراجعین و همکاران با بهره مندی از تعیین نیازهای آموزشی و استانداردهای ابلاغ شده از سوی وزارت محترم بهداشت  درمان و آموزش پزشکی ، وظیفه ارزیابی ، کنترل ، پایش و نظارت بر فرآیندهای آموزشی در حال اجرا را به عهده داشته و موارد نامنطبق و نیازمند به بهبود مستمر را شناسایی و پس از دستیابی به آخرین نتایج حاصله از شاخص های اصلی و عملکردی زمینه ارتقاء و یا کنترل آن را ایجاد می نماید .

مهمترین وظایف این واحد :

 

  • تعیین اهداف آموزشی

 

  • تعیین نیازهای آموزشی و اولویت بندی نیازهای آموزشی و تدوین برنامه های آموزشی مستمر و مدون جهت رفع نیاز های آموزشی

 

  • اجرای برنامه های آموزشی با همکاری و مشارکت سایر گروه ها

 

  • تهیه و تنظیم ابزار جهت ارزیابی عملکرد آموزشی

 

  • تشکیل کمیته آموزشی و پژوهشی پرستاری

 

  • همکاری و هماهنگی با سوپروایزرهای بالینی و کنترل عفونت و نیز سرپرستاران و مربیان در جهت ارتقا سطح آموزش

 

  • ثبت و گزارش کلیه فعالیت های آموزشی و نتایج حاصله به مدیر خدمات پرستاری

 

  • کنترل و نظارت بر وجود امکانات و شرایط آموزشی در واحدها

 

  • ارزیابی اثربخشی آموزش های انجام شده

 

  • کنترل و نظارت بر شرکت رده های مختلف پرستاری در برنامه های آموزشی بر اساس سرانه آموزشی

 

  • شرکت در کلیه جلسات آموزشی مرتبط با پرستاری

 

  • مشارکت در کمیته ارزشیابی کارکنان پرستاری

 

واحد آزمایشگاه

این واحد به منظور استقرار و ارتقای سطح ایمنی بیماران ، مراجعین و همکاران با بهره مندی از آخرین چک لیست های استانداردهای ابلاغ شده از سوی وزارت محترم بهداشت  درمان و آموزش پزشکی ، وظیفه ارزیابی ، کنترل ، پایش و نظارت بر فرآیندهای در حال اجرا را بعهده داشته و موارد نامنطبق و نیازمند به بهبود مستمر را شناسایی و پس از دستیابی به آخرین نتایج حاصله از شاخص های اصلی و عملکردی زمینه ارتقاء و یا کنترل آن را ایجاد می نماید .

این واحد شامل بخش های زیر می باشد :

1- بانک خون :

تهیه خون و فرآورده های خونی برای بیمارانی که نیاز به عمل جراحی دارند و یا دچار کم خونی Hb می باشند ، تعیین گروه خون ، سازگاری خونی ، انجام روند جایگزینی خون و هدایت بیماران مربوطه.

2- بیوشیمی :

انواع آزمایشات بیوشیمیایی خون از جمله : قند خون ، اوره خون ، اسید اوریک خون ، انواع چربیهای خون ، تست های مختلف کبدی، انواع تست های آنزیمی خون ، تست های الکترولیتی خون و انواع آزمایشهای بیو شیمیایی و الکترولیتی ادرار انواع آزمایشات بر روی مایعات مختلف بدن شامل Fluids & CSF

3- هورمون شناسی :

آزمایشات هورمون تیروئید و آزمایشات ویروسی HIV, HCV, HBSAg که بوسیله دستگاه الیزر انجام می شود.

4- هماتولوژی :

انواع آزمایشات خون کامل از جمله تشخیص کم خونیها ، پر خونی ها ، وضعیت سلولهای خونی ، انجام آزمایشات انعقاد پذیری، سرعت رسوب سلولی، تشخیص بیماریهای خونی، آنالیز سلولی کلیه مایعات بدن مانند مایع مغزی نخاعی و مایع مفصلی.

5- بخش میکروبیولوژی به انضمام بخش تجزیه ادرارو انگل شناسی و سرولوژی :

انواع آزمایشات تشخیص میکروبی ، تشخیص آنتی بیوتیک مناسب جهت درمان بیماران ، انجام آزمایشات تجزیه ادرار بصورت میکروسکوپی و ماکروسکوپی و آزمایشات مختلف بر روی مدفوع ها از نظر بررسی خون و انواع پارازیت ها و سلول ها آزمایشات سرولوژی شامل RPR ، رایت وپدال ( تست های Febril ) و 2MF ، تیتر ASO , CRP , RF

6- بافت شناسی :

کلیه نمونه های ارسالی از بخش ها و نیز از خارج بیمارستان پذیرش و بررسی می شود. همچنین در این لیست آزمایشات پاتولوژی و سیتولوژی و نیز رنگ آمیزی های اختصاصی مربوطه نیز انجام می پذیرد. نمونه های اتاق عمل بصورت فوری ( Frozen) انجام می شود.(می توان گفت حدودا" بصورت میانگین و ماهیانه 477 نمونه سرپایی و 4069 نمونه بستری مورد آزمایش و بررسی قرار می گیرد )

 

واحد تصویر برداری

این واحد جهت انجام تصاویر رادیولوژی برای بیماران مراجعه کننده به بیمارستان ارائه خدمت می نماید . گرفتن عکس های رادیولوژی یکی از مهمترین راهکارهای تشخیصی در ارتوپدی می باشد چراکه مهمترین عامل در تشخیص می باشد .

تصویر برداری هایی که در این مرکز انجام می شود شامل : رادیوگرافی ، سی تی اسکن ، ام آر آی و ... می باشد  .

این واحد دارای بخش های زیر می باشد :

1- بخش MRI :

این بخش در حال حاضر شامل دو دستگاه می باشد:

الف) دستگاه هیتاچی 3/0 تسلا مدل  AD7000

ب) دستگاه GE 1.5 تسلا مدل HD

توجه : تعداد پذیرش MRI با دو دستگاه بطور متوسط 100 الی110 بیمار در شبانه روز می باشد. واحد MRI در تمام روز های سال و 24 ساعته دایر می باشد.

2- بخش سی تی اسکن :

دستگاه سی تی اسکن این مرکز GE و 8 اسلایس بوده که دارای قابلیت انجام انواع CT ساده ، CT آنژیو، شکم ، سینه ، اندامها با قابلیت باز سازی سه بعدی در جهات مختلف می باشد.لازم به یاد آوری است که دستگاه CT شیمادرو در رادیولوژی بخش در ساختمان اصلی بیمارستان به بیماران بستری سرویس دهی می نماید.روند فعالیت دستگاه سیتی اسکن به شکل ذیل می باشد:

بیمارانی که نیاز به CT با تزریق دارند در صبح های اداری ( به علت الزامی بودن حضور پزشک) پذیرش می شوند.آزمون های تخصصی CT با تزریق ( ریه ، شکم ، لگن) در روزهای زوج غیر تعطیل انجام می شود.انجام سایر آزمونها در تمامی ساعات شبانه روز و روز های تعطیل و غیر تعطیل انجام می شود.تعداد پذیرش سیتی اسکن با یک دستگاه بطور میانگین 70 بیمار در دو شیفت صبح و عصر می باشد.

3- بخش سونوگرافی:
دستگاه سونو گرافی این مرکز GE مدل LOGIQ Expert بوده که قابلیت انجام سونو ساده ، سونو داپلر از عروق کاروتید، عروق کلیوی، اندامها و ..... را دارد.در حال حاضر سونو گرافی در روزهای زوج ( بعد از ظهرها ) انجام می شود.تعداد پذیرش سونو گرافی در این سه روز بطور متوسط 50 الی 60 بیمار می باشد.

4- تراکم سنجی استخوان( Bone Densitometry):

دستگاه سنجش تراکم استخوان این مرکز مدل Discovery مارک HOLOGIC می باشد.سنجش تراکم استخوان برای بیماران در همان روز مراجعه یا با نوبت 2-1 روز انجام می گیرد.لازم به ذکر است این بیمارستان تنها مرکزی است که توانایی انجام سنجش تراکم استخوان برای کودکان 2 تا 10 سال را دارد.این واحد در شیفت صبح روزهای اداری فعال است و روزانه بطور متوسط 15-20 بیمار پذیرش می شود.

 

واحد مدیریت خدمات پرستاری

در مراکز بهداشتی ، درمانی و توانبخشی ، واحد پرستاری است که اداره واحد پرستاری مرکز مربوطه را به عهده دارد .

عمده ترین وظایف این واحد شامل :

 

  • برنامه ریزی در زمینه های ارتقاء کیفی و بهبود مستمر فعالیت های ارائه خدمات مددجویان

 

  • گردآوری اطلاعات از مرکز شامل: نمودار سازمانی مصوب ،هدف ،نوع فعالیت ،گزارشات ماهیانه و سالیانه،گزارش حسابرسی پرستاری ، پرونده های کارکنان ، مصاحبه با کار کنان _مددجویان: بر حسب نوع بستری ، نیاز مراقبتی ،خدمات ارائه شده-منابع شامل نیروی انسانی (پرستاران،بهیاران ،کمک بهیاران ،تکنسین ها و کاردان های اطاق عمل و هوشبری و سایر کادر وابسته) ساختار فیزیکی ، امکانات و تجهیزات

 

  • شرکت فعال در نهادهای سیاستگزاری و دیگر کمیته های درون سازمانی

 

  • تعیین اهداف (کوتاه مدت، میان مدت،دراز مدت )مبتنی بر نیازها جهت تامین حفظ وارتقا سطح سلامت و رفاه اجتماعی مددجو ،بیمار با توجه به خط مشی های مرکز متبوع و پیشنهاد به مقامات ذیربط

 

  • تعیین خط مشی و اتخاذ روش های مناسب و تعیین جدول زمان بندی برای رسیدن به اهداف مورد نظر

 

  • برنامه ریزی جهت تشکیل و شرکت در کمیته های خاص با شرح وظایف مدون (آموزشی ،پژوهشی کنترل ونظارت عفونت و....)

 

  • ارائه راهکار بهینه به مسئول و ایجاد شرایط مناسب جهت استفاده بهینه از منابع موجود به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر

 

  • تدوین و اجرای برنامه های آموزش به بیمار و خانواده در سطوح مختلف پیشگیری

 

  • ایجاد هماهنگی و مشارکت فعال در برنامه ریزی های بهداشتی ، درمانی و توانبخشی مرکز

 

  • جلب مشارکت تیم بهداشتی مرکز برای دستیابی به اهداف

 

  • ایجاد هماهنگی در برنامه های آموزشی بالینی دانشجویان گروه های پرستاری

 

  • مشارکت در تنظیم بودجه جهت فعالیت های مرکز

 

  • تعیین و پیشنهاد بودجه مورد نیاز و اولویت بندی آنها جهت اجرای برنامه ها ی پرستاری

 

  • مشارکت در طرح های پژوهشی

 

  • برنامه ریزی و پیشنهاد جهت پیشگیری از عفونت(کنترل عفونت)

 

  • انجام برنامه ریزی و همکاری با سایر واحدهای زیربط جهت ارتقاء دانش و مهارت حرفه ای کارکنان پرستاری

 

  • ارائه راهکارهای اساسی در برنامه ریزی جهت تامین رفاه کارکنان تحت نظارت با همکاری سایر واحدهای زیربط

 

  • تعیین برآورد سطوح مختلف نیروی انسانی مورد نیاز بخش های پرستاری بر اساس استاندارد های علمی

 

  • تعیین حدود و انتظارات و عوامل عملکردی در رده های مختلف شغلی با توجه به امکانات و شرح وظایف مصوب

 

  • بکارگیری نیروی انسانی بر اساس توانایی افراد در شیفت های مختلف کاری

 

  • پیشنهاد و مصاحبه با داوطلبان و انتخاب افراد صلاحیت دار و معرفی آنها به کارگزینی جهت بکارگیری

 

  • پیشنهاد انتصاب و انتقال کارکنان تحت نظارت به ریاست مرکز جهت واحدهای ذیربط

 

  • تصمیم گیری در مورد مرخصی ها ،ماموریت ها و ... کارکنان گروه پرستاری

 

  • رهبری و هدایت واحدهای ذیربط در جهت تحقق اهداف سازمانی

 

  • ارائه الگوی مناسب پرستاری با برقراری ارتباط مؤثر،عملکرد مطلوب ،حسن رفتار شغلی و......

 

  • اتخاذ تدابیر لازم و ارائه راهکارهای اساسی در جهت ایجاد تقویت انگیزش در کارکنان(تشویق و تنبیه)گروه پرستاری

 

  • اداره جلسات داخل و خارج مرتبط با وظایف واحدها

 

  • تشکیل و اداره جلسات اختصاصی و ویژه در جهت حل مشکلات واحدهای ذیربط با بهره مندی از فن آوری ها علمی حل مساله

 

واحد مدیریت داروخانه

داروخانه بخش بیمارستان شهید چمران به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمت به مراجعین می باشد.بخشی از این داروخانه در مجاورت اتفاقات بیمارستان قرار گرفته و به صورت شبانه روزی تک نسخه های بخشها و اسکرین را تحویل می دهد و بخشی دیگر که روبروی دفتر مدیریت واقع شده تا ساعت 2  بعد از ظهرفعال بوده و نسخ روزانه بخش و حواله های ماهانه را تحویل می دهد .لازم به یادآوری است که داروخانه بخش بیمارستان فقط پاسخگوی بیماران بستری می باشد و پذیرش نسخه های سرپایی بیمه در داروخانه صورت نمی گیرد. ارسال درخواست دارویی از بخش به داروخانه از طریق سیستم HISصورت میگیرد و جهت تحویل گرفتن دارو، مراجعه پرسنل بخش به داروخانه الزامیست.

 

واحد استیریلیزاسیون مرکزی

این واحد سرویس و خدماتی را ارائه می دهد که در ان وسایل،ابزار های پزشکی و منسوجات (لباس ،گاز،پارچه) را از تمام بخش های بیمارستان دریافت و آماده سازی نموده و پس از انجام فرایند استریلیزاسیون و کنترل نهایی آنها را به واحد های مربوطه تحویل می دهد.

هدف این مرکز فراهم کردن حداکثر میزان ایمنی بیمار می باشد. فضاهای فیزیکی واحد استریلیزاسیون شامل فضای کثیف – فضای تمیز و فضای استریل می باشد. پاکسازی و آلودگی زدایی وسایل در بخش های درمانی انجام می شود. مرتب کردن ، بسته بندی ، آماده سازی و

استریلیزاسیون وسایل در ناحیه تمیز واحد CSSD انجام می شود.ذخیره سازی وسایل و تجهیزات در ناحیه استریل واحد CSSD صورت می پذیرید.

 

واحد انبار

الف) چک کردن مستمر موجودی اقلام مصرفی عمومی و پزشکی جهت استوک انبار و مصرف کلیه بخشها

ب ) صدور فرم درخواست خرید جهت اقلام فوق و تائیدیه مدیر واحد و مسئول امور مالی و ارسال آنها به واحد تدارکات جهت انجام خرید و تحویل اقلام خریداری شده با فاکتور به انبار

ج ) چک کردن کلیه اقلام خریداری شده از نظر تعداد . برند و تاریخ تولید و انقضاء و ... و ثبت آنها در کامپیوتر

د) چیدمان اقلام فوق در قفسه های مربوطه از جدید به قدیم (یعنی کالاهای خریداری شده ی قبل جلو آورده میشوند و اقلام خریداری شده با تاریخ انقضای طولانی تر پشت سر آنها چیده میشوند جهت صدور حواله که ابتدا اقلام قدیمی تر از انبار خارج شوند بعد اقلام جدیدتر)

2- ارسال تمام درخواست خرید بخشهای درمانی و واحدهای اداری ابتدا به انبار قبل از تائیدیه مدیر واحد به دلایل ذیل :

  الف) مسئول انبار از موجود بودن یا نبودن اقلام درخواستی مطمئن شود و جلوی خریدهای اضافی گرفته شود

ب هماهنگی با امین اموال  در خصوص موارد درخواستی

ج) هماهنگی با مسئول تجهیزات پزشکی و تاسیسات در خصوص خرید برند و مارک خاص

3- انجام امور انبارگردانی پس از اتمام هر سال مالی توسط تیمی که از طریق خدمات پشتیبانی دانشگاه مشخص و تعیین میگردند و چک کردن تمام موجودی انبار و شمارش تک تک کالاها و در پایان صورتجلسه کردن لازم در خصوص امر انبارگردانی

 

واحد مدیریت اطلاعات

واحد مدیریت اطلاعات سلامت متشکل از واحدهای پذیرش  مدارک پزشکی و آمار می باشد که جمعا 15 نفر در این واحد مشغول به کار می باشند .در واحد پذیرش کلیه بیمارانی که متقاضی خدمات سرپایی یا بستری می باشند پذیرش شده و تشکیل پرونده می دهند .در واحد مدارک پزشکی کلیه امور مربوط به پرونده بیماران سرپایی و بستری اعم از تنظیم پرونده -ثبت پرونده - کدگذاری -فایل پرونده-امور مربوط به سامانه سپاس و سامانه حوادث ترافیکی صورت پذیرفته و این واحد پاسخگوی مراجعین جهت مکاتبات قانونی و همچنین ارائه پرونده آنان جهت ویزیت در درمانگاه می باشد.

واحد آمار کلیه فعالیت های آماری بیمارستان و همچنین سامانه های آواب و صدور و ارائه آمار و هماهنگی های لازم با واحد آمار دانشگاه را به عهده دارد.

 

واحد اتاق عمل

اتاق عمل قسمتی از بیمارستان است که برای انجام جراحی در نظر گرفته می شود .اتاق عمل به عنوان قلب تپنده بیمارستان نام گرفته است به گونه ای که ادامه کار اتاق عمل به طور منظم و موثر می تواند باعث حفظ بقای اقتصادی بیمارستان شود.اتاق عمل بیمارستان چمران از  قسمتهای مختلفی تشکیل شده است که شامل:

رختکن جراحان- رختکن پرسنل – اتاق بیماران سرپایی- اتاق پذیرش و انتظار-اتاق ریکاوری-اتاق شستشوی وسایل جراحی-اتاقهاینظافت- انبار اتاق اسکراب و تعداد هشت عدد اتاق عمل برای عمل های جراحی

در این مرکز عمل های ارتوپدی و نروسرجری انجام می شود که تیم جراحی تشکیل شده شامل:

جراح ، رزیدنت جراحی ، پزشک عمومی و رزیدنت بیهوشی ، پرسنل بیهوشی ، پرسنل اتاق عمل

تجهیزات موجود در اتاق عمل شامل:

تخت اتاق عمل ، چراغهای سیالتیک ، دستگاه ساکشن ، مانیتور علائم حیاتی ، سیستم بیهوشی، دستگاه الکتروکوتر ، دستگاه رادیولوژی پرتابل ، دستگاه سی آرم

 

واحد رختشویخانه

رختشویخانه از بخش های مهم بیمارستان است که از نظر بهداشتی و انتشار عفونت اهمیت زیادی دارد .

فضاهای فیزیکی بخش عبارتند از:

 

  • فضای تحویل البسه کثیف

 

  • فضای بازبینی ، جداسازی و توزین البسه

 

  • فضای اتوکشی

 

  • فضای استراحت پرسنل،دستشویی  حمام کمد های لباس

 

  • فضای توزیع

 

  • فضای شستشوی ،خیاط خانه،انبار مواد پاک کننده

 

  • فضای ابگیری ،انبار البسه تمیز، پشتیبانی