واحد بهبود کیفیت مرکز آموزشی درمانی شهید چمران شیراز

 

مسئول واحد: سرکار خانم فهیمه اسفندیاری بیات

مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

شماره تماس: 07136240101 الی 6 داخلی 384

شرح وظایف:

- هماهنگی در تدوین بیانه های سازمان شامل چشم انداز، ماموریت و ارزشها

- هماهنگی با مدیران ارشد بیمارستان در خصوص کسب خط مشی ها و دستورالعمل های اجرایی و اهداف استراتژیک

- هدایت و هماهنگی بین واحدها در اجرای اهداف استراتژیک و عملیاتی

- پیاده سازی سیستم های مدیریت کیفیت در سازمان و پایش شاخص های کیفی مرتبط

- کنترل و نظارت بر حفظ و ارتقا کیفیت خدمات در کلیه واحدهای بیمارستانی از طریق تعیین و پایش شاخص های مرتبط

- هماهنگی در اجرا و ارزیابی برنامه ریزی استراتژیک سازمان در کلیه واحدها

- سنجش میزان دستیابی به اهداف استراتژیک سازمانی

- همکاری در تدوین و پایش برنامه عملیاتی واحدها

- نظارت بر انجام امور کارشناسی و اجرایی در ارزیابی عملکرد واحدهای سازمانی موجود به نظام اصلاح سیستم ها، روش ها و فرآیندهای مورد استفاده آنان در انطباق با اهداف، ماموریت ها و وظایف محوله

- شرکت در جلسات مربوط به بهبود کیفیت و ارائه نظرات مشورتی و تخصصی

- شناسایی، تدوین و مستندسازی فرایندهای بیمارستان

- تهیه گزارش عملکرد دفتر بهبود کیفیت بیمارستان در مقاطع زمانی مختلف

- شرکت در راندهای ایمنی و مدیریتی

- تعامل و هماهنگی با مسئولین ستاد بهبود کیفیت دانشگاه

 

معرفی واحد:

سلامت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مهمترین نیازها و اساسی ترین حقوق مردم به رسمیت شناخته شده است.

در این میان، بی تردید فراهم نمودن مراقبت های با کیفیت و ایمن یکی از مهمترین وظایف متولیان امر به شمار می رود.

اعتباربخشی به عنوان یکی از معتبرترین و شناخته شده ترین روش های ارزیابی نظام مند مراکز ارائه خدمات سلامت، زمینه پیوند مدیریت ارشد با ارائه خدمات پزشکی با کیفیت و ایمن را به شیوه ای علمی فراهم می آورد.

تدوین و استفاده از خط مشی ها، روش های اجرایی و دستورالعمل ها به منظور تبیین سیاست ها و تعهد به روش های اجرایی تدوین شده در هریک از بیمارستان ها به منظور تحقق نتایج مطلوب و متوازن مورد تاکید نظام نوین اعتباربخشی است.

ماموریت اصلی بیمارستان ، ارائه مراقبت و درمان به موقع ، ایمن و اثربخش است که این مهم با رهبری و مدیریت کارآمد و رعایت اصول اخلاق حرفه ای و بیمار محوری محقق خواهد شد.

در دوره چهارم اعتباربخشی ویرایش سال 98 ، 19 محور به عنوان مولفه های اصلی شناسایی شده اند که مشتمل بر 110 استاندارد و 514 سنجه در سه سطح یک، دو، سه است.

با مدیریت مدیران ارشد و همکاری کلیه کارکنان در سطوح مختلف بیمارستان، واحد بهبود کیفیت نسبت به پیاده سازی و نظارت بر سنجه های اعتباربخشی همکاری، پیگیری و هماهنگی های لازم را انجام می دهد.