مقدمه:
کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی در دانشگاهها و بخشهای ذیربط همگام و همراستا با برنامههای آموزشی و پژوهشی میتوانند، به ارتقای فرایندهای آموزشی و پیادهسازی موفقیتآمیز برنامههای این حوزه کمک کنند و به عنوان نیروی محرکه فعالیتهای پژوهشی، موجبات انجام تحقیقهای نوین و کشف عرصههای جدید دانش بشری را تسهیل کنند. البته این مهم بدون بهرهگیری از اصول علمی و مدیریتی در اداره کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی میسر نخواهد بود. یکی از اصول علمی و مدیریتی برای تمامی سازمانها، تدوین برنامه استراتژیک است که بر اساس آن سازمان مذکور بتواند به حیات رو به تعالی خود ادامه دهد.
رسالت:
ارائه خدمات کتابخانه ای و اطلاع رسانی به کاربران (اساتید, پزشکان, پرستاران وکارکنان و دانشجویان ) دانشگاه علوم پزشکی شیراز
دور نما:
کتابخانه بیمارستان شهید چمران جزء 3 کتابخانه برتر کتابخانه های بیمارستانی جنوب کشور تا سال 1404 مطرح شود.
ماموریت کتابخانه:
مأموریت کتابخانه باید مطابق با اهداف سازمان مادر باشد و بر اساس ارزیابی های دقیق و با در نظر گرفتن نیازهای جاری سازمان علوم پزشکی توسعه و بازنگری شود. بنابراین ماموریت کتابخانه، تقویت آموزش، پژوهش و فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه و حمایت از تلاش های دانشگاه در جهت ارتقای سلامت، از طریق تهیه، توسعه و تسهیل دسترسی به منابع و اطلاعات علمی مورد نیاز جامعه دانشگاهی و مدیریت بهره برداری از منابع علمی است.
ارزشها:
کتابخانه بیمارستان شهید دکتر چمران ارزشهای زیر را در ارائه خدمات خود با جدیت دنبال میکند:
- حفظ ارزشهای والای انسانی در ارائه خدمات به کاربران و تکریم کلیه مراجعهکنندگان به کتابخانه
- رعایت آداب و اخلاق حرفهای کتابداری در ارائه خدمت به کاربران
- صرفهجویی در وقت کاربران و در اختیار قرار دادن بهترین خدمات با توجه به امکانات و توانمندی کتابخانه
- تلاش در جهت ارتقای مهارت، تخصص و خلاقیت کارکنان کتابخانه به منظور ارائه خدمات در شان مراجعه کنندگان
- تلاش همه جانبه در جهت ارائه خدمات سودمند و همراه با سهولت با صرف کمترین زمان و هزینه برای مراجعهکنندگان
اهداف کلان:
- بهبود وضعیت زیر ساختی
- بهبود سطح رضایت ذینفعان
اهداف تخصصی:
- خرید تجهیزات کتابخانه ای مثل کامپیوتر, صندلی مطالعه, گیت
- نیاز سنجی از کاربران
- راه اندازی واحد مشاوره اطلاعاتی
عوامل داخلی (IFE) |
اهمیت نسبی |
رتبه X<4>1 |
نمره نهایی |
نقاط قوت |
|
|
|
نوساز بودن ساختمان |
5.5 |
4.5 |
24.75 |
داشتن مجموعه غنی در شاخه موضوعی ارتوپدی و مغز و اعصاب |
5.5 |
4.5 |
24.75 |
همجواری کتابخانه با مرکز تحقیقات ارتوپدی |
5.5 |
4.3 |
23.65 |
داشتن دیتکتورهای حساس به دود و حرارت |
5.5 |
4.5 |
24.75 |
دسترسی به مخزن کتابخانه با سیستم قفسه باز |
5.5 |
4 |
22 |
موقعیت مناسب فیزیکی کتابخانه در بیمارستان |
5.2 |
5 |
26 |
داشتن سیستم تهویه مناسب و بروز در کتابخانه |
5.5 |
4 |
22 |
تعامل خوب مسئول کتابخانه با همکاران و جامعه استفاده کننده از کتابخانه |
5.5 |
4.5 |
24.75 |
داشتن صفحه بروز وب سایت ویژه کتابخانه در سایت بیمارستان |
5.5 |
4 |
22 |
دسترسی به نرم افزار کتابخانه |
5.2 |
5 |
26 |
نقاط ضعف |
|
|
|
کمبود بودجه برای نوسازی تجهیزات کتابخانه ای |
2 |
1 |
2 |
قدیمی بودن رایانه ها در کتابخانه |
3 |
1 |
3 |
کمبود صندلی مناسب برای مطالغه |
3 |
1 |
3 |
عایق نبودن صدا بین بخشهای کتابخانه |
3 |
1 |
3 |
کمبود نیروی متخصص کتابدار |
3.5 |
2 |
7 |
به کار گرفتن پرسنل غیر مرتبط با کتابداری با داشتن زمینه های مشکلات روحی- روانی |
3.5 |
1 |
3.5 |
کاهش مراچعه اعضا به کتابخانه بدلیل اینکه بیمارستان محل کار است نه پژوهش و تحقیق |
4 |
1 |
4 |
داشتن مسئولیتهای متعدد غیر مرتبط با وظایف مسئول کتابخانه |
4 |
2 |
8 |
باز نبودن کتابخانه در شیفت بعد از ظهر |
4 |
2 |
8 |
نداشتن گیت خروج کتاب |
4 |
2 |
8 |
نداشتن انبار مخصوص کتابهای وجینی |
4.7 |
2 |
9.4 |
جمع |
90.7 |
|
299.55 |
عوامل خارجی (EFE) |
اهمیت نسبی |
رتبه X<4>1 |
نمره نهایی |
فرصت |
|
|
|
حمایت خیرین |
5 |
3 |
15 |
تخصیص بودجه خرید کتاب |
5 |
4 |
20 |
وجود دفتر امور کتابخانه ها در معاونت پژوهشی |
4.9 |
3 |
14.7 |
وجود کتابداران مدرس توانمند در حوزه کتابداری |
5 |
4 |
20 |
آموزش مستمر کتابداران |
5.5 |
4 |
22 |
مرکز آموزشی درمانی بودن بیمارستان |
5.5 |
4 |
22 |
وجود امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای ارتقا< خدمات کتابخانه ای همچون فیبر نوری |
5.5 |
4 |
22 |
فراگیر شدن استفاده از شبکه های اطلاعاتی |
5 |
3 |
15 |
داشتن ردیف استخدامی برای کتابدار |
4.6 |
3 |
13.8 |
تهدید |
|
|
|
کمبود تخصیص بودجه جهت نوسازی تجهیزات کتابخانه ای از طرف وزارتخانه |
6 |
1.1 |
6.6 |
سنتر شدن بیمارستان در پاندومی کرونا |
5 |
1.5 |
7.5 |
به کار گرفتن پرسنل غیر مرتبط با کتابداری با داشتن زمینه های مشکلات روحی- روانی |
5 |
2 |
10 |
نامطلوب بودن سرانه مطالعه |
5 |
2 |
10 |
بی انگیزه بودن کاربران کتابخانه در استفاده از منابع |
5.8 |
2 |
11.6 |
کاهش تمایل به استفاده از منابغ چاپی |
4.5 |
1.9 |
8.55 |
عدم استخدام کتابداران جدید |
4 |
1.5 |
6 |
تاخیر در بازگشت منابع |
4.5 |
1.5 |
6.75 |
بحران قیمت کتب |
4 |
1.5 |
8 |
دیدگاه هزینه بر بودن و مصرفی بودن کتابخانه در برخی از مدیران |
4 |
2 |
8 |
افزایش توقع مدیران نسبت به همکاری کتابداران در واحد های غیر مرتبط |
4 |
2 |
8 |
دور بودن کتابخانه از سازمان علوم پزشکی |
4 |
2 |
8 |
جمع |
96.3 |
|
263.5 |
نمودار SWOT
ردیف |
نام فعالیت |
مسوول اجرا |
تاریخ شروع |
تاریخ پایان |
شاخص دستیابی |
وضعیت اجرا |
1 |
درخواست خرید تجهیزات کتابخانه ای
|
خانم محسنی |
سال 1401 |
سال 1401 |
نامه درخواست |
در حال انجام |
2 |
انجام نیاز سنجی |
خانم زراعت کار |
" |
" |
بررسی فرم نیاز سنجی |
در حال انجام |
3 |
راه اندازی مشاوره اطلاعاتی
|
خانم زراعت کار |
" |
" |
نصب تابلو از کتابدار بپرس |
انجام شد |